czwartek, 10 lutego 2022

WIDMO NAD ARKHAM



    Jak już wcześniej wspominałam na blogu, ostatni czas obfitował w szereg nowości związanych ze światem Lovecrafta. Kolejną z nich jest gra paragrafowa Beniamina Muszyńskiego "Widmo nad Arkham". Została ona wydana przez Wydawnictwo Black Monk. Beniamin Muszyński jest znanym twórcą gier paragrafowych takich jak "Zaginiony". Jest też autorem powieści "Fantasmagorie" czy "Moja mała trylogia". Tym razem stworzył najbardziej rozbudowaną grę w Polsce - liczy ponad 1000 paragrafów i zawiera około setki zakończeń. Gra paragrafowa to gra w formie książkowej, w której my decydujemy jak potoczy się fabuła. Wszystko zależy od wyborów jakich dokonujemy. Zaczynamy od początkowego paragrafu, a później przenosimy się do kolejnego, gdzie są odnośniki do następnych - musimy tylko wybrać, do którego się skierujemy. To nas prowadzi do konkretnego zakończenia. Później możemy wybrać inne paragrafy niż na początku, aby poznać kolejne zakończenia. Często są to wybory moralne. Możemy też szybko źle skończyć np. zginąć albo postradać zmysły. Jednak w tej grze nie ma przegranych - zawsze możemy cofnąć się do początku. 


    "Widmo nad Arkham" składa się z dwóch tomów. Tom I to paragrafy od 1 do 592 i 4 części : "Stare, dobre Arkham", "Czarne chmury", "Laura" i "Konsekwencje". Tom II to paragrafy od 593 do 1056 i Część V "Finał". W grze wcielamy się w rolę bibliotekarza Uniwersytetu Miscatonic Eliego Cartera, który wpada na trop tajemnego spisku bluźnierczego kultu. Eli wraz ze swoim przyjacielem Howardem Armitage, byłym profesorem, jest strażnikiem dzieł Lovecrafta (w tym świecie nie osiągnął on międzynarodowej sławy, ale pozostał nieznanym pisarzem) oraz złowrogich ksiąg jak Necronomicon. Obaj naukowcy zajmują się badaniem owych dzieł. Howard ma ku temu osobiste motywy - jego syn w tajemniczych okolicznościach popełnił samobójstwo. Eli też ma własne problemy - martwi się o swoją podopieczną Meg, która często kłóci się ze swoją matką Julią i jej mężem, ojczymem Meg Robertem - oboje należą do Ezoterycznego Zakonu Dagona. Eli poważnie obawia się o bezpieczeństwo obu kobiet. Ponad to Arkham zagraża huragan Laura, którego źródłem mogą być zjawiska nadnaturalne. W Tomie I eksplorujemy bibliotekę Uniwersytetu Miscatonic, miasta Arkham, Innsmouth i Dunwich oraz siedzibę Ezoterycznego Zakonu Dagona. Musimy zmagać się z zabójczym żywiołem, morderczymi kultystami, dziwnymi mieszkańcami Innsmouth oraz tajemniczymi współpracownikami, co do których nie jesteśmy pewni, czy możemy im ufać. Czasem mamy ze sobą jakąś broń, czasem jednak jesteśmy uzbrojeni jedynie w swój intelekt.



W Tomie II świat pogrąża się w chaosie, czy to za sprawą złych decyzji gospodarczych, politycznych i ekologicznych, czy działalności fanatyków. Cały czas trwa walka z Ezoterycznym Zakonem Dagona i innymi kultami czczącymi Wielkich Przedwiecznych. Ludzkość stoi na granicy upadku, a wrogowie przestali czaić się w mroku i wychodzą na światło dzienne. My też stoimy na rozdrożu i często musimy dokonywać trudnych moralnie wyborów, aby przetrwać, uratować swoją rodzinę i przyjaciół, a nawet własne sumienie. Często wybór jest bardzo nieoczywisty i może nas doprowadzić do katastrofy lub do sprzeniewierzenia się własnym zasadom i wartościom. Często też przyjdzie nam kogoś poświęcić - siebie lub swoich bliskich. Czy uda nam się stawić czoło nienazwanej grozie? 
    Już na wstępie chciałam zaznaczyć, iż ta gra jest po prostu tak fantastyczna, że ciężko znaleźć słowa, które dobrze by to oddały. Po pierwsze samo wykonanie jest wspaniałe. Wydawnictwo Black Monk zawsze dba o oprawę graficzną swoich książek, tak więc i tym razem jest to istna uczta dla oka. Oba tomy są przepięknie wydane - mają klimatyczne okładki i rysunki, z bardzo dużą dbałością o detale i świetnie wpisujące się w fabułę. Jest ich też naprawdę sporo, co bardzo urozmaica nam rozgrywkę i dzięki temu nie mamy wrażenia, że tylko czytamy książkę, ale naprawdę znajdujemy się w samym środku gry. Twarda oprawa dodatkowo daje poczucie posiadania naprawdę solidnej księgi i pięknie się prezentuje. Paragrafy są bardzo czytelne, ponieważ na dole strony są wymienione wszystkie, które się na niej znajdują.  


Co do samej fabuły to jest to naprawdę mistrzostwo świata. Wielkie brawa dla twórcy Beniamina Muszyńskiego, który stworzył naprawdę monumentalne dzieło. Trzeba być naprawdę utalentowanym pisarzem, aby stworzyć tak różnorodną fabułę i tak dużą liczbę zakończeń. I naprawdę trzeba być zdolnym, żeby to wszystko ogarnąć, tak aby miało to sens, było spójne, a gracze nie pogubili się po drodze. Usystematyzowanie różnych wątków naprawdę robi wrażenie. Mimo ponad 1000 paragrafów nie będziemy mieli problemu z dotarciem do sedna sprawy, którą aktualnie wybraliśmy. Myślę też, że twórca bardzo dobrze rozumie twórczość Lovecrafta, bo "Widmo nad Arkham" świetnie oddaje klimat jego powieści. Jestem pod wrażeniem jak świetnie pan Muszyński żongluje faktami zaczerpniętymi z dzieł mistrza weird fiction i wplata do nich swoją własną historię. Bardzo też mi się podoba różnorodność wyborów moralnych - jest jak w życiu, czasem chcemy dobrze, a wychodzi całkiem na odwrót. To wszystko razem tak niesamowicie wciąga, że nim się obejrzymy, a tu minęły nam 3 godziny na graniu. Jest to wręcz uzależniające - ja np. jak zaczęłam grać to nie oderwałam się póki nie doszłam do jednego z zakończeń. Mimo, że gram w tą grę już od dłuższego czasu, to chyba nie osiągnęłam nawet 1/3 zakończeń. I naprawdę brakuje mi słów na opisanie wspaniałości tego dzieła. Grałam już w gry paragrafowe, ale ta przeszła moje najśmielsze oczekiwania. Od tej pory pan Beniamin jest moim idolem :-) . 


Dla mnie, jako wielkiej fanki Lovecrafta, jest to wspaniały prezent i na pewno dostarczy mi  jeszcze wiele godzin ciekawej i wciągającej rozgrywki. Myślę, że sam Lovecraft byłby dumny z tego dzieła, bo jest naprawdę wspaniałe. Mała ciekawostka dla tych, którzy zamierzają grać - jest w grze parę sformułowań, po których od razu widać, że to pisał Polak :-) . Jedynym problemem tutaj może być cena - niemała bo około 200 zł, jednak patrząc na ogrom pracy jaką przede wszystkim włożył w nią twórca oraz Wydawnictwo Black Monk i jak pięknie i porządnie się ona prezentuje, jest jak najbardziej warta swojej ceny i myślę, że może być wspaniałym prezentem dla fanów Lovecrafta, szczególnie kolekcjonerów. Ja się wzięłam na sposób i zażyczyłam ją sobie jako prezent pod choinkę :-) , ale też trzeba robić s prezenty samemu sobie, bo to sprawia dużo radości i satysfakcji. Podsumowując "Widmo nad Arkham" to wspaniała, genialna gra, dzięki której możemy przeżyć fantastyczne przygody w świecie Lovecrafta i która jest tak rozbudowana, że na pewno zostanie z nami na dłużej. Serdecznie polecam.   




Bibliografia:
  1. B.Muszyński, Widmo nad Arkham, Tom I i II, Wydawnictwo Black Monk, Poznań 2021, można kupić np. tu:https://3trolle.pl/24561-widmo-nad-arkham-edycja-polska.htm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

NATASHA PRESTON "PRAWDA CZY WYZWANIE"

    Dzisiaj kolejna powieść znanej pisarki thrillerów Young Adults Natashy Preston pt. "Prawda czy wyzwanie" . Muszę przyznać, że ...